onsdag 18 februari 2009

förtydligande gällande tomtar som idkar hasch...

Förtydligande från gårdagens inlägg: givetvis är inte ALLA på Konstfack "haschtomtar".

Jag vet att vissa kan få utslag av minsta svepande med den bloggande penslen men i den fåra av humoristiska, snabba epitet så drämmer man ibland till på en höft.

Man orkar inte genomföra empiriskt bärande undersökningar kring exakt hur många som lever upp till myten av självcentrerade, håglösa, gräsrökande tomtar av alla de som går på Konstfack för att våga yttra sig kring den idioti som stundom sipprar ut från dessa elevkullar.

Att läsa porrnoveller för skolbarn, fejka självmord, glorifiera skadegörelse och klotter (inte jordens värsta brott, förvisso men det säger en del om VISSA konstnärers inställning) är idioti - anser jag.
Om Konstfack som helhet får lida är beklagligt men i stundens hetta får de köpa att folk får nog.

Likadant med poliserna uttalanden i Malmö.
Bara en idiot skulle försvara poliserna förkastliga och primitiva uttalanden. INGEN med humana värderingar kan backa det dom sa. Det fins inte på kartan att en yrkesman får falla dithän, oavsett ilska.

Men, och redan vid detta "men" sätter en del (inte ALLA!!) vänstertomtar sin ekologiska koskos i strupen: "Va, finns det ens en annan vinkel? Det luktar nazisim! Så fort jag käkat mina linser ska jag säga ifrån!"

Men jag förstår att det rinner över när man känner sig maktlös. Hur kul är det att se samma ungdomar gång efter annan kasta sten, sätta igång bränder, krossa rutor på busshållplatser -varför finns ALDRIG nåt fördömmande kring detta beteende?

Ingen VÅGAR! Dessa ynglingar går HELT UTAN minsta fördömmande, det är BARA synd om dom, de är BARA offer, de utkrävs INGET eget ansvar! Bor du i förort kan du göra vad du vill - ryggen är fri!

7 kommentarer:

Johan S sa...

Hej Tobias!
Jag hade inte läst ditt inlägg när jag skrev mitt. Det var inte riktat mot din blogg på något sätt. Jag kanske är paranoid, men jag vill bara kommentera.

Men visst är det en slående likhet i sättet Erik Hellsten formulerar sig?

Hade faktiskt Bronténs debattartikel i Expressen, varför det är ok att slå på poliser, i åtanke. Det är ok att slå på alla grupper för oss i Sverige: bara vi får en öppning.

Dags att ta en fika snart?

Kramar, Johan

Tobias sa...

Hej!

Det trodde jag icke heller, käre vän!

Jag skrev heller inte för att häckla dig utan för att förtydliga för den som kommenterade mig igår och som även mailat mig:)

Skönt!

Ses vi på ROA imorgon?

David Batra sa...

Fast nu tar du väl ändå i lite:

"Ingen VÅGAR! Dessa ynglingar går HELT UTAN minsta fördömmande, det är BARA synd om dom, de är BARA offer, de utkrävs INGET eget ansvar! Bor du i förort kan du göra vad du vill - ryggen är fri!"

Det händer ju faktiskt att ligisterna blir gripna och hamnar i rättegång. Dessutom är det väl rätt många som faktiskt fördömer deras beteende.

Tobias sa...

David,givetvis vet jag att folk grips och fälls.

Jag talar mest om Medias och krönikörers ensidiga vinkling:att en, låt vara vidrig och oförsvarbar ,fadäs kan lägga locket på de problem som finns i Rosengård.

Jag läser inte mycket fördömmande vad gäller den ständiga skadegörelsen och stenkastningen - tar gärna emot lästips dock. (ingen ironi)

Tycker mest det visas en märklig, okritisk förståelse: "de är ju frustrerade, man måste förstå detta"
Jag ser samma tendens som när Hamilton vräkte ur sig korkade ord ( vilket var osedvanligt korkat)
och därigenom blev hela offret i Halal-debatten.

Hela den egentliga kärnfrågan,debatten om att muslimska kvinnor inte vill hälsa för att inte ge mannen signaler till att det ska "bli nåt mer" -den glömdes bort.

Likaså nu: Hela Rosengårds-Rapporten från regeringen är nu bortglömd, nertystad och förpassad till arkivet - allt har handlat om några idiotpoliser.

Maria sa...

Att vissa delar "glöms bort" är väl den gamla vanliga rädslan att trampa på religionsfrihetens tår.
En frihet som gör att man istället kan trampa på mer än bara tår, utan på andra människor (mest kvinnor).
Det är väl mest den delen som gör mig upprörd.

Jag tänker att man kanske kunde köpa loss en bit land och skapa en stat utan religion, för det finns mig veterligen INTE nånstans på hela jorden.
Kan man inte hävda att ateister borde ha ett eget land?

Nu kom jag väl ifrån hela blogginlägget kärna förstås..

Johan S sa...

Tobbe, yes! vi ses imorgon på ROA!

Tobias sa...

På pricken, Maria!

"Att vissa delar "glöms bort" är väl den gamla vanliga rädslan att trampa på religionsfrihetens tår.
En frihet som gör att man istället kan trampa på mer än bara tår, utan på andra människor (mest kvinnor)".

Få människor vill/vågar - av bekvämlighet -konfrontera och vara obekväma.
Den som pekar på kejsaren får sällan medhåll.

Då är det betydligt enklare att finkamma min, förvisso,överdrivna slutplädering om förorten (skriven i stundens hetta) än att erkänna att problemen i vissa områden är allvarligare än vi vill inse.

Ska aldrig mer generalisera i skrift - då lägger folk krutet på det istället för på andemeningen i vad jag vill säga.

Läxan är lärd:)