tisdag 14 april 2009

Celin

Har börjat skriva manus med min vän och kollega Anders Celin - igen.

( Vi pratar om att göra "något" en gång varje år)
NU har vi äntligen hittat guld!

Anders är nog den mest påhittiga och kreativa person man kan skriva med - när man väl hittat en bärande ide´ som behöver fyllas. Då rinner det ur honom. Bilderna och förslagen haglar. Kom just på hur mycket jag saknat någon som har gåvan att bara vara rolig utan att tänka först, utan att ängslas över sitt "varumärke" och som struntar i vad "branschen" tycker.

Få komiker - om ens någon - är lika snabb och fantasifull som min gamle kollega från gymnasietiden i Halmstad.
Många andra är, rent stilistiskt, "skickligare" och mer "taktiska" i sitt skrivande men ingen är just roligare och mer surrealistisk än Celin. Hans idee´r känns som en orkan i svensk tv-humors trötta, inrutade lilla rum.

Vi har påbörjat något riktigt,riktigt roligt och spännande ( törs man skriva så utan att hybristutan börjar ljuda?). Om detta sen går att göra i svensk tv är inte helt självklart, då vi, lite naivt, siktar satsar på mycket detaljer,flera bottnar och mycket på karaktärer, smink, mask och annat.

Japansk skoj-tv är ju billigare, som bekant.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt ska jag komma över med ett Seinfeld avsnitt så går vi ner till Gustavs och köper hamburgare som förr i tiden? :)

/Sam

Tobias sa...

hurra!

Varför inte? Eller gå till "Fete Greta?"
Helst vill jag återse Nalles show -har du den kvar?

Tobbelobbe

Zabina sa...

Jag älskar Anders Celin. Så det bådar ju gott att ni gör något ihop! Upptäckte förresten geniet Thomas Paine för inte särskilt längesen (skäms på mig) och han fick mig att tänka på dig litegrann! Läst "Age of Reason" och "Rights of Man"?

Kram på dig.

Tobias sa...

Skäms inte en milimeter!
Det finns miljarder böcker man inte snubblar över om man inte har tur.

Jag har ännu inte hunnit läsa Paine men dessa båda böcker står pliktskyldigt i bokhyllan och blickar uppfodrande på mig.

Väntar på din recension.

Må väl. /T

Tobias sa...

Skäms inte en milimeter!
Det finns miljarder böcker man inte snubblar över om man inte har tur.

Jag har ännu inte hunnit läsa Paine men dessa båda böcker står pliktskyldigt i bokhyllan och blickar uppfodrande på mig.

Väntar på din recension.

Må väl. /T

Anders sa...

Åhh... Tobias älskling!
Kan inte mer än att hålla med och säga att det är jättekul att jobba med dig igen.
Ser fram emot att fördjupa oss i karaktärerna nu när vi har grunden klar.
Låt oss nu inte bara spilla för mycket om projektet och göra förväntningarna skyhöga, även om de i det här fallet skulle vara helt befogade ;-)
Har hela Nalles Show på video. men vem har en video nuförtiden?
Puss
Anders

Anonym sa...

Hallongrottan II - Yeah!

Veronica sa...

Anders; Det GÅR att föra över från VHS till dvd/blueray ;o)

För övrigt ser jag fram emot vad ni två har kokat ihop - det kan ju bara bli hur galet som helst! =)

PS/Inget slår hamburgarna hos
Fete Greta, så är det bara!