fredag 19 september 2008

Isn´t he lovely?

Med en elastisk röst (som ett gummiband), tonsäkerhet, musikalitet och ett djävulskt svart groove, gjorde Stevie Wonder mitt liv än ljusare i afton i Globen.
Jag har sagt det förr - sist efter Rufus Wainwright - det är så upplyftande med någon som KAN något, i detta fall sjunga som en Gud och sprida genuin glädje i denna kalla atomvinter.

Någon som KAN sitt hantverk och bemästrar sitt artisteri - utan attityd, gimmicks och annan skit.
Rå, obestridbar talang - ett ärkeproffs!
(Det är därför jag inte knäböjer för poserande gangsters som signalerar pubertal trots och illvilja till utrop av "aha!")

Stevie bubblar av livsglädje och smittar så det spritter. Hösten börjar bra!
Jag tror jag överlever ännu en säsong utan att veta namnen på IDOL-deltagarna...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad i hela dj***la helvetet!! Detta "SW" besök har helt och hållet gått mig förbi.. en av mina stora idoler från uppväxtåren är här och jag har totalt missat det.. nu kommer jag aldrig förlåta mig själv eller dig för att du berättade det... Fast iofs ska man aldrig skjuta budbäraren så du går väl fri då.... Men berätta mer....
//Finalambassadören som nu skämms som fan

Anonym sa...

Vad i hela dj***la helvetet!! Detta "SW" besök har helt och hållet gått mig förbi.. en av mina stora idoler från uppväxtåren är här och jag har totalt missat det.. nu kommer jag aldrig förlåta mig själv eller dig för att du berättade det... Fast iofs ska man aldrig skjuta budbäraren så du går väl fri då.... Men berätta mer....
//Finalambassadören som nu skämms som fan

Tobias sa...

Det var, givetvis, världsklass.
Kompositionerna bär - till skillnad från de mesta av dagens ytligt ihopslängda utbud.
Rösten var svidande intakt.

Vad än trötta jönsar med backelitbrillor på Expressen säger så fanns det inga döda punkter.
Konserten var, såklart, lugnare bitvis men närvaron försvann aldrig. Få kommer upp till denna nivå.
Så...nog salt i såren?

Zabina sa...

Hur lyckades jag missa att Stevie skulle besöka Globen?
Jag tror att om Gud har en sångröst, så måste det låta som när SW sätter igång.

Herregud vad den mannen kan få mig att rysa.

Jag är riktigt avundsjuk på dig.

Anonym sa...

ajajajajaj... det svider, det svider! Men kul att höra att han fortfarande kan, vill och gör det!

Har jag hört rätt att du ska vara med på en tv-inspelning den 30/9? Då ses vi om inte innan. Hare bäst!

p.s du får ta bort ett av de där dubbelpostade kommentarerna d.s

Tobias sa...

Tv-isnpelning, ja.
Visst ska jag det - skratta högt och ofta, tack!

Anonym sa...

Absolut! I will, i will!