söndag 7 september 2008

Snopen...

Snoop dogg, eller vad nu detta påtända pyjamasklädda sömnpiller kallar sig, var nyss i Sverige.

Jag har försökt, verkligen försökt förstå, exakt vad storheten är med denna haschrökande, högst mediokra "artist" som gör att han behandlas med silkeshandskar av "journalister" i vissa stora tidningar.
Även jag - som aktivt undviker hip hop - vet att det finns skärpta, humoristiska och begåvade yttringar i denna genre.

Men Snoop...
Har han månne en kaskad av intelligenta, underfundiga texter jag missat?
Har han uttalat sig intressant, i något sammanhang, på något sätt, utan att bara sitta och flina och prata om "weed" ?
Finns det någon estetisk, briljant musikvideo som inte är fylld av dansande strippor och gängkultur?

Varför något så innehållslöst, gangsterflirtande och pinsamt poserande behandlas som Oscar Wilde, Morrissey, Bowie eller John Lennon är för mig en gåta höljd i dimmor (inte haschrök men ändå)

4 kommentarer:

Fritte Fritzson sa...

"Har han uttalat sig intressant, i något sammanhang, på något sätt, utan att bara sitta och flina och prata om "weed" ?"

Känns lite grann som ett uttalande som kunde ha gällt John Lennon 1967. Typ.

Tobias sa...

Jo men visst.
Med skillnaden att Lennon slogs för kvinnofrågor,tillförde samhällsanalys, banbrytande musik, poesi, fredsbudskap, etc..annars är de på pricken lika!

Fritte Fritzson sa...

Jag ger mig.

Tobias sa...

Hi,hi!

Yo! och Kram:
Tobbe "the man" Big P Persson