fredag 30 januari 2009

Norman

"När andra komiker sitter i logen och putsar sina skämt sitter Lennie och putsar sina skor".

Så inledde jag igår och ovanstående stämmer.
Lennie går in oklanderligt klädd och gör bra ifrån sig varje gång - han gör sitt jobb, helt enkelt.
Oändligt många komiker ursäktar sig för varandra innan de går på: "Du har nog hört alla mina skämt, jag kör nog inte mycket nytt idag...".
Lennie säger alltid: "Ok, VEM uppträder du för? Den betalande publiken eller dina kollegor?"

Igår visade ärkeproffset Norman - med närvaro,tajming och djävulsk rutin- var skåpet ska stå.
Man ser så många nya "komiker" som helt missat själva JOBB-aspekten, själva UPPTRÄDANDET. (De går bara fram och tillbaka och rabblar sina texter och kunde lika gärna gjort radioteater.)

Måns Möller var också magisk igår! Hans publiksnack, såväl som hans energi och framförande av materialet var världsklass!
("Wow, Yoko Ono kommer hit och dominerar!" sa Måns till en japansk långhårig man som,kaxigt nog, satt med sina boots på scen.)
Även jag fick en riktig, jäkla femetta, så allt i allo var det en grym kväll! Publiken hulkade av skratt i två akter.

Avslutar med en elak Lenniereplik:
"Bert Karlsson....jag ska inte gå in på hans utseende men jag vet att han åker till Frankrike varje sommar och letar tryffel"

Inga kommentarer: