tisdag 4 december 2007

Störst,bäst och vackrast

"Jag bor på världens vackraste plats!"

Detta ödmjuka och objektiva uttalande kommer från Björn Ranelid (världens vackraste namn) i en Hus och hem-tidning jag bläddrade i på ICA igår.
Som av en slump innehar Björn Ranelid även "Sveriges vackraste skrivarstuga".
Lägg därtill den violblyga meningen: "ingen kan skriva som jag gör!"

Med tanke på att Björn ofta pratar om "den lilla människan" och "skönheten i oss alla" är det ju nästan kusligt (jag ryser) att just HAN tilldelats allt det bästa är just världsbäst på allt under solen.

Bara en amatörpsykolog och en "Jantesvensk" skulle hävda att
Björn -"även ett verb kan vända floder"- Ranelid är en enorm narcissist med
ett läskigt hävdelsebehov och har ett ego större än Kivik.
Bara en amatörpsykolog och Jantesvensk...

Förhoppningsvis får vi se Björn lägga ut texten i fler blaskor framöver, kanske någon inredningstidning:
"Jag sitter på Sveriges vackraste toalett och släpper ifrån mig Sveriges vackraste avföring!"

DAGENS DIKT

"Jantes inferno"

Om jag fnissar - är jag stygg?
Eller rent av missunsam
när jag ser en egen rygg
dunkas hårt förutan skam?

Är jag bara Jante-sur
när jag inte står givakt
för varenda krumelur
som Narcissus gjort och sagt?

Kanske är väl bara jag
avundsjuk i allt mitt gnäll
för att inte varje dag
i mitt liv kan bli novell

Inga kommentarer: