fredag 14 november 2008

Lidl till varje pris

Matbutiken Lidl har - medvetet - förgiftat de överblivna högar med osåld mat som dumapts på deras bakgård. Detta för att uteliggare och hemlösa inte ska kunna äta den.

Jag skrattade nästan i tre minuter - ett sånt där uppgivet skratt, riktat ut mot ett likgiltigt universum.
Kan man ens göra parodi på detta?

En sådan utstuderad cynism - nästan berömvärd!
"Detta bröd ska fan inte komma nån luffare till gagn! Spruta på gift,grabbar!"
Mr Burns i Simpsons skulle dunka ägarna i ryggen.

Med tanke på vad Lidl säljer för fjärdehands-produkter tror jag dock snarare att giftet gjorde maten ätbar.

Idag gick en frontperson för Lidl ut och sa: "Detta var ett olyckligt misstag". Detta säger alla som MEDVETET gjort något - ett aktivt val, alltså - och sedan, i uppdagandets krassa ljus, tvingas stå för detta val. Det var väl inget misstag om ni själva trodde på idén?

Som när H&M sålde stringtrosor för flickor i sex-sju års åldern. De beställde dessa produkter, efter möten och beslut, och saluförde sedan de sexiga plaggen till de sexsugna telningarna (och visst är tjejer i lågstadiet den slampigaste målgruppen?)

Samma ursäkt hördes då - efter folkstormen och medias strålkastare: "Det var ett misstag".
Sa inte Hitler det i bunkern också?

5 kommentarer:

Anonym sa...

PROTEST! Ja, det är skitkass och unket gjort av just DEN AKTUELLA butiken att förgifta maten. Jag råkar ju faktiskt jobba på Lidl och jag vet av erfarenhet att detta tilltag gäller just den här specifika butiken. Inside-information om du vill kalla det för det. Jag själv tycker det är tråkigt att vi behöver slänga så mycket mat som vi faktiskt gör (och i hemlighet hoppas jag och mina kollegor att någon uteliggare faktiskt ska komma och sno med sig maten, som vi måste kasta 4 dagar innan utgångsdatum). Helt plötsligt förstår man varför ICA märkte om sin köttfärs...

Maria sa...

Det är inte konstigt att samhället ser ut som det gör, när folk på fullt allvar kan tycka att något de SLÄNGT (vilket brukar betyda att då vill man inte ha det) absolut inte får komma nån annan till gagn.
Att tänka, det där är MITT, fast man inte vill ha det. Eller hur fan tänker de egentligen? Tänker de alls?
Kopplar de att de där hemlösa faktiskt råkar tillhöra samma släkte som vi? De är ingen mystisk egen art, som man ska vara rädd för..

Stringtrosorna för barn var så sjukt att jag blev mörkrädd.
(nog för att lågstadietjejer, precis som du skriver, är oerhört slampiga och verkligen förstår innebörden av att bära string, men ändå..)

Blir också tokig på att folk, och företag, inte kan STÅ för sina beslut.
"Ojdå" och "Det var inte mitt fel" verkar vara deras syn på saken.

Folk är dumma i huvudet, tur man inte tillhör folk..

Anonym sa...

Riktigt bra skrivet!

Fick höra att du var riktig bra igår trots att det blev "unplugged".

Tobias sa...

Var hörde du det??
Jo, det gick otroligt bra, trots att micken var död.
Jag körde därför 30 minuter a capella och fick slita hund men det gick bannemig vägen..

Anonym sa...

En kollega till mig berättade att han sett en "jävligt rolig och säker stå-uppare" på nån Hotellbar igår...