lördag 27 oktober 2007

Dämongalen!

Roy Andersson är go´!
- "Nu har Filmkrönikan nån 25-årig programledare som skryter med att inte ha sett en enda Bergmanfilm - han skryter alltså med att vara obildad!"

Givetvis har Roy rätt. Som att ha en programledare för ett matlagningsprogram som aldrig smakat en sallad. Jag ryser av behag att någon vågar säga ifrån när Dumburks-folket ska "nå de unga tittarna" - på bekostnad av kompetens. Fastän jag själv sett ganska många Ingmar-alster - till skillnad från det speedade popsnöret i SVT - har jag kluvet förhållande till Bergman ( finns det något annat förhållande?)

Jag förstår att hans nyskapande bilder och scenerier brutit mark men jag ömsar 43 kilo skinn när jag hör dialogen i allt för många av hans epos.Tyvärr. Orden känns duktigt styltiga och överlastade och det överspelet blir en mur av ångest och nattsärks-skrevande pervesion!


DAGENS DIKT

"Viskningar och rim"

Jag tyckte att det kändes teatralt en liten stund
men detta var ju inbillning såklart
för Bergman är ett stort geni och jorden den är rund
och själv så är jag inte särskilt smart

Sen tyckte jag att filmen hade styltig dialog
men insåg att jag säkert hörde fel
för Bergman gör ju mästerverk och scenerna jag såg
var därför helt sublima i sitt spel

Närhelst jag börjar tvivla på vår store regissör
då litar jag på andra som har koll
(men visste jag ej bättre än vad nu jag faktiskt gör
så var det pretentiöst på sina håll)

Inga kommentarer: