onsdag 24 oktober 2007

En gris i slips

Som en katt som svalt en fet råtta.

Göran Persson poserar proppmätt framför sina memoarer "Min väg, mina val" i dagens tidningar.
En godsherre med baconsaft i mungipan. Kappvändarnas talesman. Jag tycker genuint illa om detta dryga däggdjur.

Just nu är han på föreläsningsturne´med temat: "Härskartekniker". Det är inget dåligt namn för en man som blivit beskylld för att vara arrogant och maktgalen.
Jag tror till och med Stalin skulle ha sagt:
- Vi kanske skulle fila lite på det här namnet, linda in budskapet lite...


FN-dagen är idag, som ni vet. Vet inte hur jag ska fira.
Kanske med en rättvisemärkt tårta.
Mänskliga rättigheter hör man om dygnet runt: "jag har rätt att åka tunnelbana gratis, ladda ner musik ,säga vad jag vill, göra vad jag vill,luften är fri!"
Undra på att jorden går under medan en ny generation ropar ut sin rätt...


DAGENS DIKT


"Dagens rätt"

Folk har koll på - som ni vet
varje mänsklig rättighet
skyldigheter, däremot
är väl det som bär emot

Inför därför lagar nu
just för att,det vore ju
själva FN om det ej
krävdes nåt av dig och mig

2 kommentarer:

Zabina sa...

Jag måste säga att jag har blivit totalt beroende av din blogg. Den är så ärlig, rättfram, intelligent och rolig.

Så tack för att jag får en liten stunds njutning varje dag ;)

hrm sa...

Jag håller med zabina fullständigt. Att du var en briljant komiker visste jag redan, men alla dessa dikter och betraktelser är helt underbara!